NYELVI TÉMAHÉT
A nyelvi témahét megvalósulásának ideje: 2015.10.12-16.
A hét témája: Németország
Megvalósítás színterei: Tanítási órákon, melyet több évfolyamra több szinten terveztük.
Magyar irodalom 5. osztály: Karanczné Grecskó Éva
Téma:Grimm fivérek munkássága, a Piroska és a farkas c. mese feldolgozása
Megvalósulás: A mesék témakörrel kapcsolatos irodalomelmélet felelevenítése kiselőadással, csoport- és egyéni munkával, játékosos feladatokkal; a tanóra dokumentálására fotók és tabló készítésével.
Történelem 7. osztály: Karanczné Grecskó Éva
Téma: Német Császárság kialakulása
Megvalósulása: Németország kialakulásának átismétlése az eseménytörténet felelevenítésével, topográfiai és művészettörténeti (Versailles) ismereteik bővítésével, amely során a tanulók kiselőadás, egyéni és csoportos tevékenység formájában vettek részt az óra menetében; a tanóra dokumentálására fotók és tabló készítésével.
Ének: Molnár Marianna
Téma: So gross wie ein Baum c. dal elsajátítása
Megvalósítás: Ismerkedés a német dallal szolmizáció útján. Hallás után könnyen elsajátították a dalt a gyerek. A többszöri próbálkozást a tanító furulyakísérete követte, majd egyéni ill. csoportos előadások. Az órát a tanár mozgással, hangerőjátékkal és ritmuskísérlettel is színesítette, ami felszabadult, vidám hangnemben zajlott.
Testnevelés: Bajnokné Lukács Éva
Téma: Németországban rendezett olimpiák.
Megvalósítás: 6.osztályban élő képet készítettek a gyerekek az olimpiai 5 karikáról és a két olimpiai év számáról (1936 Berlin, 1972 München) A gyerekek nagy kedvvel és lelkesedéssel vettek rész a feladatokban.
Német: Tibolyné Hajdú Aliz
Téma: Országismeret, illetve a Grimm mesék
Megvalósítás: Tablókat készítettek a 8. osztályos tanulók Németországról. Önálló feladatként beszámolókat készítettek a német márkákról, helyi látványosságokról, a berlini falról, a müncheni Októberestről.
Két tanuló dialógot készített az ország történelméről és földrajzi ismereteiről.
Fejhallgatókon keresztül hallásgyakorlatokat végeztünk 6. és 8. osztályban.
Prezentációkat készítettek a 7. osztályosok, a szakkörös gyerekek interaktív feladatokat oldottak meg smart táblán, majd zárásképpen a 7. és 8. osztály tanulók tesztfeladatokban mérhették össze tudásukat a célnyelvi országról.
Rajz: Szatmári Norbert
Téma : Grimm mesék
Megvalósítás: mesék illusztrálása rajzos és egyéb színes technikák alkalmazásával
Eredeti nyelvezeten fordított gyerekek által szabadon választott Grimm – mesék illusztrálása.
A tanórákon nevesebb német művészek, illusztrációinak megismerése. pl.: Dürer.
A tanórán elsajátított rajzi kompetenciák pontos alkalmazása.
Képző – és iparművészet: Gyerekek által választott Grimm – mesék illusztrálása. A képző – és iparművészet tanszakon elsajátított és megismert magasabb szintű színes illusztrációs technikák alkalmazása. (pasztell, B/2 karton)
Földrajz: Nagy Gábor
Téma: Németország ill. az újraegyesítés 25 éves évfordulója.
Megvalósítás: Egy tanuló Berlin kettéosztottságáról, ill. a híres berlini falról tartott kiselőadást ppt formában, hiszen a megosztott főváros a mai ifjúság számára már csak történelmi kuriózum.
A hét célja: Ismerkedjenek meg a gyerekek az ország kultúrájával (művészet, zene, költészet), nyelvével, nevezetességeivel, sporttörténetével, hagyományaival, szokásaival, gasztronómiájával.
Alakuljon ki kép a gyerekekben a célnyelvi országról, ill. kapjanak lehetőséget a tanulók a közvetlen és komplex tapasztalatszerzésre Európa egyik meghatározó államáról, mindezt a nyelvtani és lexikai tudáson túlmutatva.
A hét során készített munkákat, tablókat, prezentációkat, dialógokat, rajzokat iskolánk aulájában állítottuk ki, ezzel is szebbé, hangulatosabbá téve azt.
Minden foglalkozás jó hangulatban zajlott. A gyerekek érdeklődőek, segítőkészek, lelkesek és motiváltak voltak.
A német nyelv elsajátításának kiváló módja volt e hét, amikor az adott tantárgyat változatos és sokszínű módszerek segítségével, játékosan dolgoztuk fel egyéni, illetve csoportos formában.