PÁLYAORIENTÁCIÓ – WIEGMANN ALFRÉD

2015. 10. 13-án Wiegmann Alfréd Nívó-díjas rendező, kulturális szakértő volt iskolánk vendége. Pályaorientáció témában tartott előadást a felsős tanulók egy csoportjának, „Mi leszek, ha nagy leszek?” címmel.

Az előadó a gyerekeket az Amerikából jöttem című játékkal hangolta rá a témára. Felidézték a játékszabályt, párokba rendeződtek és felkészültek egy – egy szakma bemutatására:

rendőrök, informatikus, szakács, kőműves, orvos, régész, személyi edző.

Az előadó felhívta a figyelmet, hogy vannak olyan mesterségek, szakmák, amelyek már megszűntek pl. bognár, takács. Ezek neveikben még élnek. Megbeszélték egypár ilyen szakma jelentését.

Illetve, hogy önálló szakmaként nem, de hobbi szinten megmaradtak pl. patkoló kovács.

Felvetette a gyerekeknek, hogy mi a különbség a mesterség és pálya között. A mesterség egy szakma tudása, hogy kompetens valamiben. A pálya az egy út, egy elindulás, de lehet egy életpálya és, hogy bizonyos szakmák is pályák pl. tanári, orvosi. Ranglétrát kell végig járni és az út végére kifejlődni.

A pályaorientáció választást, keresést, lehetőségek kutatását jelenti. Ez előtt állnak a gyerekek. Már felső tagozatban el kell gondolkodni azon mi az a ami érdekli őket. A környezetükben kell keresni a számukra érdekes lehetőségeket, amit a könyvtár, művház vagy az iskola kínál. Bizonyos szakmákat már korán el kell kezdeni pl. sportolói pálya,mert ha későn kezdi az ember már nem tud  kiteljesedni benne.

Figyelmükbe ajánlotta az interneten megtalálható szakmák jegyzékét, melyben 200 szakma , valamint OKJ-s képzéseket amelyekben 900 féle tevékenység szerepel. Olvasgassak, böngésszenek rajta, hátha ötletet sikerül meríteni.

Az előadó szerint  amunkanélküliség kiküszöbölhető, ha előre tájékozódunk, hogy melyik szakmák területein van hiány. Flexibilitásra ( mint a zuhany gégecső ami mindenhová hajlik) hívta fel a gyerekek figyelmet, hogy úgy kell szocializálódniuk, hogy az adott helyzetben tudjanak változtatni.

Fontosnak tartotta tisztázni a karrierista szó jelentését.

  • Régen negatív jelentése volt : pénzhajhász , mások fölé kerekedés, mások eltaposása, saját magunk érvényesülése mások kárán
  • Pozitív értelem: naggyá válni mások hasznára, a saját szakmai tudásomat, hogy el tudjam adni- piacképes legyen, kell hozzá megfelelő kommunikációs képesség, határozott fellépés, vonzó küllem.

Léránt Boglárka: „Jó volt a foglalkozás. A bácsi egyes szakmákat kivetítőn is megmutatott.”

Páli Noémi: „Jó volt, mert beszélgettünk a szakmákról, és játszottunk is. „

Hodorics Domonkos: „Érdekes volt, több szakmáról tudtunk meg különböző dolgokat.  Játszottunk is.”

Mika Anna: „Érdekes volt az előadás. Sok szakmáról beszéltünk. És már tudom is, hogy mi leszek!”

KÉTHELY-PÁLYAORIENTÁCIÓ-WIEGMAN1 KÉTHELY-PÁLYAORIENTÁCIÓ-WIEGMAN2 KÉTHELY-PÁLYAORIENTÁCIÓ-WIEGMAN3 KÉTHELY-PÁLYAORIENTÁCIÓ-WIEGMAN4 KÉTHELY-PÁLYAORIENTÁCIÓ-WIEGMAN5